VPS, virtual private server, är en bra och kostnadseffektiv lösning när man vill ta steget upp från sitt webbhotell och skapa de bästa förutsättningarna för sin hemsida eller sina system. På en egen virtuell server kan man själv administrera, installera och konfigurera utifrån det som passar ens egen hemsida och system bäst, utan de begränsningar som finns på ett webbhotell.

Det finns gott om leverantörer av VPS på den svenska marknaden och att hitta den lösning som passar en bäst kräver att man har en viss kontroll över vad man behöver och vad VPS leverantören erbjuder.

En bra leverantör av VPS är en leverantör som kan erbjuda en driftsäker, snabb och effektiv virtuell servermiljö som passar ens egna behov bäst. Det finns gott om leverantörer av VPS med olika operativsystem, tjänster, konfigurationer och framförallt även olika prisnivåer. Även om priset alltid finns med i ett beslutsunderlag så finns det andra viktiga delar som bör finnas med i beslutsunderlaget när man väljer leverantör. Nedan går vi igenom några av de viktigaste delarna man behöver fundera på innan man hyr en VPS.

Leverantörens rykte

Man borde ha samma krav på bakgrundskontroll vare sig man hyr IT-tjänster eller hyr in städhjälp på kontoret, men oftast förlitar man sig på vad som står på leverantörens hemsida. Några saker som kan vara värt att granska är förstås leverantörens allmänna rykte hos andra kunder. Det får man enkelt fram genom en sökning på nätet.

Driftssäkerheten

Driftsäkerheten är en mycket viktigt punkt. Hit hör leverantörens upptider, intrångsskydd, backuper och kvalitén på deras administrationsprogramvaror.

Systemens konfiguration och administration

En viktig sak att ha med sig innan man går in i en VPS miljö är att man själv är ansvarig för att administrera sin server. Det innebär att man själv lägger till nya sajter, hanterar DNS-pekningar och installerar programvaror. Detta kräver förstås att man har en egen kunskap men samtidigt att det finns bra administrationsverktyg och en konfiguration på servern som stödjer de behov man har.

Support och stöd

A-O svarar nog alla, men i standardavtalet ingår endast support för att servern är uppe och att den är ute på nätet. Havererade system, felaktiga konfigurationer eller driftsstopp som kräver omstart administrerar man själv på den virtuella servern. Om man inte har den kunskapen eller har egen tillgång till kunnig person som kan administrera servern så bör man undersöka möjligheterna att köpa till tjänster för support som även omfattar administration av den egna virtuella servern.