Avaloo äger och driver e-handeln med mobiltillbehör på www.bumpy.se. Det hela startade med ett aldrig svalnande intresse för teknikprylar i allmänhet och mobiltelefoner och smartphones i synnerhet. Med alla dessa tillbehör som finns på marknaden idag och den aldrig sinande strömmen av nya smartphones modeller och tillbehör till dessa så är ju upplägget för en e-handel inom detta marknadssegment helt underbart. Att handla med tillbehör till mobiler och smartphones och inte huvudprodukten smartphones grundar sig i att marknaden är så prispressad på telefoner medans på tillbehörssidan så finns det fortfarande marginaler att spela på. Men vetskapen att marknaden är tuff och att konkurrensen är hård satte vi igång att bygga e-handelslösningen med ett klart fokus på sökmotoroptimering och konvertering. Valet föll på open source lösningen OpenCart tack vare den välutvecklade plattformen redan i grundutförande. Med alla möjligheter att anpassa själv eller att köpa och installera tillägg så är arbetet väldigt underlättat.

Men även om plattformen i grunden är väl rustad för att få en bra sökmotoroptimering är den en mängd jobb som behöver göras för att slutresultatet blir bra. SEO arbetet när det gäller e-handel sker på samma vis som sökmotoroptimering av en vanlig informations sida. Alla bitar i form av rubriker, meta beskrivningar, bild optimeringar och texter skall vara på sin plats och enligt rätt utförande. Den stora skillnaden med optimering av en e-handel kommer när man skall få en kund att handla. Först och främst när den potientiella kunden kommer in på sidan har man ca tre sekunder att fånga uppmärksamheten, 3 sekunder… efter det skall kunden enkelt hitta den produkten som eftersöks antingen genom en genomtänkt menystruktur eller att personen i fråga söker efter produkten. När produkten är hittad kommer man till informationen, nu skall kunden bli övertygad om att det just rätt produkt som denna vill ha och då kommer bra information i text vara avgörande som i vårt fall med mobiltillbehör, passar mobilskalet till min mobil, vilket material är det tillverkat i, hur många kreditkort får plats i mobilfodralet och har det plats för bilden på mina barn? Alla dessa saker skall tydligt finnas i texten och specifika egenskaper kan gärna stå som i en punktlista för enklare överblick och för att fånga uppmärksamheten.

Ett exempel från bumpy.se:

Sökmotoroptimering av E-Handel

Här framkommer det tydligt vilket material och unika egenskaper produkten har. Nästa viktiga del är bra produktbilder som säljer produkten. Produktbilden är det närmaste en kund kommer att ”känna” på produkten så bilder från alla vinklar är en stor fördel utan störande bakgrund. Dom första bilderna skall vara rena medans några bilder i slutet gärna kan vara miljöbilder som visar hur bra produkten fungerar.

När en kund har hittat det dom letar efter lägger dom den i varukorgen och det skall tydligt framgå att det läggs i kundvagnen gärna med en indikation på att just den produkten och antalet har lagts till i varukorgen och gärna en fråga om dom vill gå till varukorgen eller slutföra köpet. Om kunden bläddrar vidare skall det tydligt framgå att det ligger produkter i varukorgen redan på ikonen för denna och gärna hur många så inte kunden tror att produkterna inte har lagts till och tappar förtroendet och avslutar sitt besök. Sista och viktigaste steget är utcheckningen och avslut av köpet. Här är det jätteviktigt att kunden inte behöver utföra massa onödiga steg för att komma till ett avslut. En given konverteringsdödare är om kunden behöver registrera ett konto för att kunna slutföra köpet då kommer dom flesta inte att genomföra sitt köp och gå vidare utan en blir en konverterade kund. Klarnas KCO är ett bra exempel på hur en utcheckning skall se ut för att förenkla så mycket som möjligt för att få kunderna att checka ut. Om kunden någon gång tidigare har handlat med Klarna på din eller någon annan e-handel med Klarna behöver kunden enbart fylla i epost och postnummer så hämtas resterande uppgifter automatisk. Köpet genomför direkt med faktura som förvald betalmetod och när köpet är gjort har kunden möjlighet att välja en alternativ betalningsmetod som kortbetalning eller direktbetalning via bank ett moment mindre för kunden innan avslut.

Gå gärna in och titta på vårt upplägg av ehandel på www.bumpy.se.