Har du anlagt en trädgård någon gång? Kanske planerat allt på en ritning och sedan grävt, byggt och skapat för att trädgården ska bli exakt som du hade tänkt dig. Efter allt arbete kan du luta dig tillbaka i solstolen och bevittna ditt verk. Nu är du klar och du behöver inte lyfta ett finger mer i trädgården. Rosorna kommer alltid vara lika röda, gräset lika fint och ogräset kommer aldrig att finnas….eller?

Nej, även om det stora jobbet handlar om att bygga och skapa ordning så behöver det ske underhåll. Ogräs behöver tas bort, de växter som blir extra fina behöver få mer plats och det som inte fungerade som önskat får tas bort. Det krävs inte lika mycket jobb i som i början. Men det krävs underhåll.

Samma sak är det med onpageoptimering. Det tar olika lång tid att gå igenom en webbplats och ändra det som behöver ändras. Det kan vara allt från internlänkar och struktur till title och description. När du är klar behöver du inte lyfta ett finger mer….eller? Nej det krävs underhåll.

Det är klart att det största arbetet sker i början men se inte ditt onpagejobb som någon engångsinsats. Det är en stor engångsinsats för att få allt tillrätta. Men det krävs underhåll för att få bästa möjliga resultat i längden. Att lyfta fram det som går bra, byta ut det som går dåligt m.m.

Exemplet Sökord

Ett exempel på hur man bör hålla sig uppdaterad – och uppdatera sin webbplats – är hur man bör jobba med sökorden.

Håkan Persson (som har Soekmotoroptimering.se som ligger etta på ordet sökmotoroptimering) sammanfattar det lysande:

Ska man ta positioner på sökord så ska en sökordsanalys inte bara handla om att hitta sökord med hög sökvolym. Det är ett självklart måste att det ska vara sökord som har en hög relevans, sökord som förväntas ge trafik som ska ge affärer

Det låter självklart men för många E-handlare är det inte det. De vill synas på ord som ”mobiltelefon” bara för att det är många sökningar. Onpageoptimeringen genomförs mot det ordet och man lutar sig tillbaka och är nöjd med sin insats – istället för att gå vidare. Finns det fraser som kan byggas med detta ord? Kan man bryta ner det i underkategorier? Finns det fraser som är högre konverterande även om det är färre sökningar? Osv. Kom ihåg att ca 15% av alla sökningar varje dag är med helt nya ordkombinationer.

Börjar en E-butik sälja väldigt mycket av en vara kanske det är tecken på att efterfrågan är ovanligt stor för tillfället. Går det att ta vara på det eller ska man njuta av kontorsstolens sköna sits och nöjt säga att ”jag är klar med min onpageoptimering”.

Har själv sett exempel på där SEO-bolag har hjälpt företag att optimera sina sidor mot de ord som E-handelsföretaget vill synas på. Men det de borde ha gjort är att sagt ”ni väljer helt fel ord” och bett dem skapat landsidor för andra ordföljder, andra ord och helt andra produktgrupper. Våga tänk bredare och testa dig fram till bäst resultat.

Ditt innehåll skapar värde

Christian Rudolf på Topdog skrev tidigare i år artikeln ”Data från min virala artikel om Alexander Bard + Formeln för hur du gör samma sak” (Rekommenderas). Artikeln handlar kortfattat om hur stor spridning han fick med en artikel han fick publicerad i Dagens Media och sedan la ut på Facebook. Han lyfter upp ett flertal punkter som han själv anser låg bakom den lyckade artikeln ur ett viralt perspektiv. Ett är just ”Innehållet”. Att skapa innehåll som är aktuellt, som vänder sig till målgruppen och som berör. Det spelar ingen roll om det är kritik mot en känd talar som det är i detta fall eller ett nyhetsinlägg om en ny skruv som lanserats av en släpvagnstillverkare. Det är med text och bild som du skapar trovärdighet – både mot Google och dina besökare. Mode förändras, nyheter lanseras och tekniken rör sig framåt. Borde inte det även det återspegla sig i hur optimeringen sker?

Dessutom – Onpageoptimering har med offpageoptimering att göra! Den text du skriver skapar i längden länkar. Artikeln ovan fick tre länkar vilket självklart på verkar artikelns synlighet. Hade han lagt artikel på sin egen blogg hade även länkarna gått till honom istället för Dagens Media. Men frågan är om den fått lika stor viral uppmärksamhet då. För precis som han skriver så väger Brand tungt i hur stor vilja människor har att dela artikeln.

Men säger du att din onpageoptimering är klar behöver du inte skapa intressanta artiklar som delas på Facebook och som får länkar. Du behöver inte bygga landsidor för att fånga longtails och du behöver inte heller analysera trafiken och avgöra vad besökarna främst vill ha.

Men du får i alla fall en skön stund i din nyinköpta kontorsstol med steglös fällfunktion.