”Kan du bygga vår hemsida?”

Det är en frågan jag inte sällan får av vänner och bekanta som håller på att bygga upp E-butik eller som vill bygga en helt ny webbplats då man förstått att design och funktion från 90-talet kanske inte är så inne längre.

Jag har visserligen kunskapen men har valt att lägga fokuset i min verksamhet på andra delar av webbutveckling. Dessutom tycker jag att första steget bör vara att se på olika E-handelslösningar och bestämma sig vilken väg man vill gå. Därefter kontakta ett företag som erbjuder passande lösning.

Bygg eget i Word Press (För den kunnige)

Den billigaste vägen är att bygga upp sin egen E-handel med hjälp av Word Press. En plugin som skapar stora möjligheter är Woo-Commerce som både används inom affiliate och E-butiker och som har de grundläggande funktionerna som behövs. Det är enkelt och snabbt att lägga in produkter, priser och beskrivningar samt koppla detta till E-handeln.

Fördelen sitter självklart i priset då pluginet är gratis. Man kan visserligen behöva köpa ett passande tema och ibland specifika plugin men den totala kostnader övergår sällan 1000kr. Men då krävs det istället att man har god kunskap inom både Word Press och Woo-Commerce. Denna väg rekommenderas däremot inte för nybörjare.

Färdiga E-handelsplattformar (Enkelt efter färdiga mallar)

Det finns ett stort antal företag som erbjuder färdiga E-handelsmallar (E-handelsplattformar). Det är webbaserade system som är uppbyggda för att möta de standardbehov som finns hos företag som arbetar med E-handel. Även om utseende, formateringsmöjligheter och tekniska lösningar är något olika så bygger det på samma princip. Ett färdigt paket av ett system som man kan utnyttja så länge man betalar en abonnemangsavgift.

Ett gratisexempel kan tas från Tictail.com. Butiken byggs upp i systemet med logotype, produkter och layout. Någon begränsning finns inte gällande hur många produkter som får läggas in. Vill man ta del av deras globala community tar de däremot 10% av omsättningen. Dessutom verkar det som att de enbart erbjuder Paypal som betalningslösning vilket självklart stoppar en hel del försäljning i Sverige. Systemet kan det lätt upplevas som begränsande gällande funktionalitet. Rekommenderas främst för E-butik mot USA eller mot kunder som gärna handlar med Paypal.

Ett annat exempel är Kodmyran som erbjuder kompletta E-handelslösningar på olika nivåer. En fördel är att man kan implementera Klarna som betalningssystem. Kostnaden är 1600-4000kr per månad för de tre baspaketen. Det går även att skapa en helt flexibel och individanpassad lösning. Men då kostar det mer.

Generellt är en rekommendation att tänka över vilka tjänster och funktioner man har behov av. Prata gärna med någon som har E-butik eftersom det annars kan vara svårt att bilda sig en uppfattning. Dessa E-handelssystem finns från 100kr/mån till flera tusen i månaden. Självklart är det lika stor skillnad i vad som ingår.

Anpassade E-handelslösningar utifrån behov (Flexibelt och individanpassat)

Även om det finns flera fördelar med E-handelsplattformar på abonnemang så ska man även se dess nackdelar. Det är framförallt två. För det första att mallarna är väldigt statiska. På de billigare modellerna kan exempelvis begränsning finnas på hur många produkter som kan läggas in eller vilka funktioner som får användas. Dessa begränsningar minskas ju mer man betalar per månad men det är trots allt en färdig mall man jobbar med.

Den andra nackdelen är kostnaden. Man bör ställa månadskostnaden mot vad det skulle kosta att utveckla ett system som passar långsiktigt men ändå har möjlighet att byggas om vid behov. Det behovet har ett par webbyråer tagit fasta på och erbjuder E-handelslösningar som bygger på ett system i grunden men som individanpassas utifrån kundens behov. Detta mot en fast utvecklingskostnad.

Ett exempel är Sweet Charlie som är ett samarbete mellan en webbyrå och en marknadsföringsbyrå. Därmed kan kunderna erbjudas en anpassad E-butik och välja om den även ska marknadsföras. Det blir därmed en mer komplett lösning vilket just är denna vägs styrka.

Fördelen är att priset kan hållas relativt lågt tack vare att grunden redan är utvecklad. I längden kan det även bli billigare och framförallt mer flexibelt för ett företag som växer (i jämförelse mot abonnemangslösning)

Nackdelen är att det kan upplevas som en stor kostnad från början. Ingen rekommendation för den som driver sitt företag som hobby. Men det passar bra som ett steg när företaget ska utvecklas och satsa framåt.

Tradera  (Enkel marknadsföringsväg)

Via Tradera går det att skapa en E-butik som därmed är starkt kopplad till auktionssidan. Upplägget liknar egentligen inte en E-butik utan snarare en utökad profil. Alla produkterna presenteras som när man lägger upp vanliga produkter för auktion och utöver det kan man lägga till kontaktinformation, ”Om Oss” och Köpevillkor.

Fördelen är att produkterna blir sökbara genom Tradera vilket kan vara en väg att öka antalet kunder.  Nackdelen är att ”butiken” är så tydligt kopplad till Tradera. Det kan passa om man enbart säljer småsaker och detta i stort sett enbart genom auktionssidan. Annars finns bättre alternativ. Men en bra väg för de som startar upp sin verksamhet och vill få enkel marknadsföring för delar av produktutbudet.

Om man har 51-500 butiksannonser kostar det 495-545kr per månad samt en provision på 5-8% av försäljningspriset men med minimum på 2,40kr per produkt.

Det krävs alltså att man säljer en hel del för att det ska vara lönsamt. Men säljer man en hel del kanske man bör fundera över en bättre E-handelslösning…